Tankar inför Rebellion Blackpool

Rebellion i Blackpool närmar sig med stormsteg. Ett år har gått sedan jag senast knallade runt och tittade på band och drack öl med trevligt folk på Winter Gardens under de stunder som jag inte befann mig i en ganska kraftig feberdimma som jag hoppas slippa i år.

Vårt sällskap från Östergötland anländer likt tidigare år på måndagen via Liverpool för vidare transport mot Blackpool och några dagars semester innan festivalen drar igång. Är ni fler som valt att komma innan festivalen kan jag precis som förra året rekommendera nöjesparken Pleasure Beach som ni lätt når med spårvagnen som går utmed stranden. Bokar ni biljetter via nätet kostar ett åkband £20 istället för £30 på plats. För er som gillar djur kan ett besök på Blackpool Zoo vara ett alternativ, inget jag själv besökt, men sägs vara helt okej och avslappnande.

Spårvagnen ut till Fleetwood tar cirka en halvtimme men jag tycker det är bästa alternativet om ni vill gadda er. Tatto phil är på alla sätt betydligt mycket bättre än de studios jag sett inne i Blackpool. Det är dock drop in som gäller så man bör vara där när det öppnar!

På Onsdagen är det i vanlig ordning förfest på West Coast Rock Café vid kyrkan mittemot Winter Gardens. På scen kommer Radio Dead Ones, Chief, Geoffrey Oi!Cott, I.C.H., Resolution 242, Tyrannosaurus Alan, The Guilty Pleasures och Some Sort Of Threat att stå. Entrén är £4 och det börjar klockan 18.00. Efter banden har de Dj´s till fram på morgonen.

Torsdagen börjar äntligen festivalen och det i ett lugnt tempo som det brukar. Det enda som jag planerar att se den här kvällen är The Aggrolites och Section 5. Eventuellt att titta förbi på Menace, Splodgenessabounds och någon Burlesque show. Men inget jag måste se denna dag.

Fredagen bjuder på desto mer i form av Stiff Little Fingers som krockar med Argy Bargy, här får troligen de sist nämnda ge vika då jag sett dem ett antal gånger mer än vad jag sett SLF. Cockney Rejects , The Warriors, East end Badoes, Demented are go och Dirty Revolution passerar utan krockar eller varför inte Jericho Hill som skall leverera covers på Johnny Cash i punkrock format i Bizarre Barzaar. Hur som helst kommer jag inta orka se allt, men ett tappert försök kan ju alltid göras...

Lördagen är fylld till bredden och då inte minst med tanke på det alternativa giget som kommer ske på en lokal som blir offentlig under fredagskvällen, anledningen är att man inte vill att giget skall stoppas av polis eller myndighet. Spelar gör London Die Hards, Skinfull, Pressure 28, Code 1 och Streetpunk drunks. Hur som helst kommer det enligt utsago vara nära Winter Gardens och ske på dagen mellan klockan 13.00 till 19.00 med en entré på £4. Spelschema finns längre ner.
Inne på Wintern Gardens är det Broken Nose som gjorde ett bra gig på förfesten förra året ett tips, de spelar redan 12.20. Annars kan listan göras lång den här dagen med band som Fire Exit, Resistance 77, Strawberry blondes, Peter and the test tube babies, Last Resort, The Agitators, Abrasive wheels. Men dagens största är för mig The Oppressed och framför allt Hardskin.

Söndagen blir som väl är mycket lugnare och det kan nog behövas. Slackers vore intressant att kolla in, Agnostic Front gjorde ett bra gig förra året, för att inte tala Subhumans. I övrigt lutar det åt att se Control. Sen är det om man orkar efterfest på Beat Nightclub (ovan på puben rose & crown) med Drongos for Europe, Church of Confidence och Litterbug, Även West Coast Rock Café bjuder upp efterfest alla kvällar under festivalen enligt nedan:

Torsdag: Ufx / Sedated(ramones covers) / Pink hearse / Apocolypse babies
Fredag: No thrills / Barnyard masturbators / Dropout wives / Born to destruct
Lördag: 2 def / Pete bentham&the dinner ladies / Instant agony /Mardigras bombers
Söndag: Crackshot / The temps / Noise agents

Spelschema Alternativgiget på Lördagen:
Skinfull (6pm ), Pressure 28 (5pm), London diehards (4pm), Code 1 (3pm,) Streetpunk drunks (2pm)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

 
Site Meter